Economisch nieuws | VAPortal van VelzArt

Economisch nieuws

Abonneren op feed Economisch nieuws
NOS Economie
Bijgewerkt: 50 min 53 sec geleden

Aboutaleb: kabinet wilde Black Friday niet verbieden

zo, 29/11/2020 - 12:51

De 25 burgemeesters die voorzitter zijn van een veiligheidsregio hebben er de afgelopen tijd bij het kabinet op aangedrongen om Black Friday te verbieden. Maar het kabinet vond dat niet nodig, zei de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb in Buitenhof.

Het koopjesfestijn leidt dezer dagen tot grote drukte in winkelstraten. Daardoor is het niet mogelijk om voldoende afstand te houden. Verschillende burgemeesters, onder wie Aboutaleb, hebben daarom besloten om winkels eerder te sluiten. Ook vandaag gaan de winkels in Rotterdam eerder dicht.

Veiligheidsoverleg

Maar de burgemeesters hadden dus liever gezien dat het kabinet Black Friday dit jaar helemaal had verboden. Ze hebben het aangekaart op het wekelijkse veiligheidsoverleg met het kabinet op maandagavond. "Dit is wel degelijk ook aan het kabinet gevraagd, alleen heeft het kabinet geoordeeld dat dat niet nodig was", zei Aboutaleb.

Aboutaleb stond toen voor de keus of hij zelf het festijn in zijn stad zou verbieden, maar hij besloot het even aan te kijken. Toen het toch te druk werd koos hij ervoor "de hamer" te hanteren en de winkelstraten af te sluiten.

Unilever vanaf vandaag niet meer Nederlands, maar alleen nog Brits

zo, 29/11/2020 - 07:41

Na 91 jaar is Unilever geen Nederlands-Brits bedrijf meer. Vanaf vandaag is het volledig Brits. Rotterdam huisvest niet langer één van de twee hoofdkantoren van de multinational met merken als Axe, Ben & Jerry's, Cif, Magnum en Persil.

Unilever besloot in 2018 te kiezen voor één hoofdkantoor. Aanvankelijk viel de keus op Rotterdam, mogelijk mede door de aangekondigde afschaffing van de dividendbelasting. Maar na verzet van invloedrijke aandeelhouders werd uiteindelijk toch gekozen voor Londen. De afschaffing van de dividendbelasting in Nederland ging niet door.

De structuurverandering van het bedrijf betekent dat belangrijke strategische beslissingen vanaf nu in London genomen worden. Vanuit Rotterdam worden nog wel merken als Knorr en de Vegetarische Slager aangestuurd.

Brits aandeel

Nederlandse aandelen Unilever NV worden omgezet in Britse aandelen en is er nog maar één rechtsvorm, de Britse PLC. Dat Britse aandeel houdt wel een notering op de Amsterdamse beurs. Het zijn vooral veranderingen op papier die in de praktijk niet direct grote impact hebben.

Ze zijn bedoeld om Unilever '"strategisch wendbaarder" te maken. Dat betekent dat het makkelijker wordt om onderdelen van het bedrijf of losse merken te kopen en verkopen.

Werkgelegenheid blijft

De 2500 Nederlandse werknemers houden hun baan, Unilever zegt net zoveel in beide landen te blijven investeren en ook verandert er niets aan de werkzaamheden of het aantal locaties.

Maar toch, er komt nu wel een einde aan wat gezien werd als een machtige Nederlandse multinational, actief in 190 landen, met 155.000 werknemers en 2,5 miljard mensen die dagelijks een Unileverproduct gebruiken.

'Jammer, maar begrijpelijk'

"Ik vind het jammer, maar begrijpelijk", zegt Jeroen van der Veer. Van 2004 tot 2009 was hij de topman van Shell, dat andere Brits-Nederlandse megaconcern. Shell had tot 2005 ook twee hoofdkantoren en de oliemaatschappij heeft nog altijd een Brits en een Nederlands aandeel.

"Een duaal hoofdkantoor heeft nadelen", zegt Van der Veer. "Je hebt toch dubbeling van functies en in de bovenlaag van het bedrijf is het lastiger om goede samenwerking te organiseren."

De stap kan op brede steun van de aandeelhouder rekenen, zegt Rients Abma van Eumedion, de belangenbehartiger van grote beleggers. "Meer dan 99 procent van zowel de NV- als PLC-aandeelhouders stemde voor. Het maakt het bedrijf slagvaardiger, de kosten nemen af en grote overnames of afsplitsingen worden makkelijker."

Lange termijn?

Unilever heeft toegezegd dat de stap niet ten koste gaat van de werkgelegenheid in Nederland. "Maar over de echt lange termijn zie je toch dat het land waar het hoofdkantoor staat, ook de plek is waar een bedrijf de meeste research en ontwikkeling neerzet", aldus Van der Veer.

"Het goede nieuws is wel dat Unilever net een nieuw innovatiecentrum in Wageningen heeft geopend. Ik hoop dat dat een duurzame samenwerking wordt met de universiteit daar."

Volgens Van der Veer moet Nederland wel een aantal dingen doen om aantrekkelijk te blijven voor multinationals. "De toegang tot kennis moet goed zijn en je moet voldoende zeer hoog opgeleide mensen uit het buitenland kunnen aantrekken. Ook moet de overheid innovatief onderzoek door ondernemers fiscaal blijven stimuleren, zoals met de innovatiebox. Als je zo het researchklimaat voor grote bedrijven sterk houdt, dan blijft Unilever waarschijnlijk ook in Wageningen."

We gaan weer vaker op pad: drukte op de weg nadert niveau 2019

za, 28/11/2020 - 08:32

Waar we in maart massaal thuisbleven, doen we dat in de tweede coronagolf allerminst. Dat valt op te maken uit cijfers van Flitsmeister, dat kijkt naar alle bewegingen op de weg.

Voordat het kabinet mensen opriep om vaker thuis te te werken, was het zelfs drukker op de weg dan vorig jaar. Daarna zakte het wegverkeer tot onder het niveau van 2019, maar niet tot het niveau van de eerste golf. Bovendien neemt het verkeer de laatste week weer toe.

"We zitten weer bijna op het oude niveau", zegt Flitsmeister-directeur Jorn de Vries. "Sinds juni zien we veel mensen die reizen, en sinds augustus ook naar het buitenland."

Vorige week werden door Flitsmeister-gebruikers samen 150,6 miljoen kilometers gereden; dat waren er vorig jaar in dezelfde week 160,7 miljoen, gecorrigeerd voor het inmiddels hogere aantal Flitsmeister-gebruikers.

In de week van 30 maart, tijdens de eerste golf, was de afname veel groter. Toen werden 83 miljoen kilometers gereden, tegen 147,2 miljoen normaal. Dat is een afname van bijna 45 procent. Vorige week was die afname slechts 6,3 procent.

Toch zijn er ook verschillen met het oude normaal. Zo is het opvallend veel rustiger in de spits. "Mensen verplaatsen zich nu meer op andere momenten van de dag", zegt De Vries.

Geen files

Ook andere bedrijven die veel vervoersdata verzamelen, melden dat het drukker is. Volgens TomTom is het in zestien grote steden merkbaar drukker dan in de eerste coronagolf. En Google, dat van veel gebruikers nauwkeurig weet waar ze uithangen, ziet dat mensen minder vaak thuis zijn dan in de eerste golf.

De drukte op de weg vertaalt zich nog niet in grootschalige files. "Het is in de spits merkbaar rustiger", zegt ook Arnoud Broekhuis van ANWB Verkeersinformatie.

In september zag die organisatie een toename van het aantal files, maar dat is inmiddels weer afgenomen. "Behalve in Rotterdam, dat is echt een productiestad waar veel mensen niet kunnen thuiswerken."

De toename van autoverkeer kan ook worden veroorzaakt door OV-mijders en vrachtwagens. Ook denkt Flitsmeister dat veel mensen in de zomer de auto naar het buitenland pakten, in plaats van het vliegtuig.

Black Friday

Gisteren, op Black Friday, waarschuwden Rotterdam en Amsterdam voor grote drukte in de binnensteden. Mogelijk is dat een uitzondering: de afgelopen weken was het weliswaar drukker in de stadscentra dan in de eerste golf, maar nog wel veel rustiger dan normaal. Dat blijkt uit informatie van locatiebedrijf Locatus.

"Het is nog steeds superrustig", laat een woordvoerder van het bedrijf weten. "Inmiddels is ons gevoel voor drukte ook veranderd: als het nu ergens een beetje druk is, vinden we dat al heel wat. Terwijl het eigenlijk nog steeds heel rustig is."

Later vandaag komen ook cijfers over Black Friday. De komende weken moet duidelijk worden of het in de winkelstraten inderdaad relatief rustig blijft, of dat het in de aanloop naar Sinterklaas en de feestdagen alsnog druk wordt.

Extra banen door pakketdrukte, zorgen om arbeidsomstandigheden blijven bestaan

za, 28/11/2020 - 06:00

Black Friday is nog maar net achter de rug, of distributiecentra en pakketbezorgers maken zich klaar voor de volgende piekdagen. Pakjesavond, kerst en natuurlijk de inmiddels reguliere drukte van de coronacrisis: het zorgt er allemaal voor dat webwinkels miljoenen pakketjes per dag rondsturen. En dus zijn er extra handen nodig om die pakketjes te sorteren en te bezorgen.

Distributiecentra en pakketbezorgers creëerden de afgelopen maanden daarom duizenden (tijdelijke) banen. En dat terwijl de coronacrisis in veel andere sectoren juist banen kostte. Tegelijkertijd zijn er nog altijd zorgen over de arbeidsomstandigheden in de pakketindustrie.

Arbeidsmigranten komen nog steeds

Het distributiecentrum van Nederlands grootste webwinkel Bol.com is van Ingram Micro. Voor de piekweken huurt het bedrijf 1500 extra mensen in voor Bol, daarnaast gaan er nog eens honderden mensen extra aan de slag voor de distributie van andere webwinkels. De meeste nieuwe krachten zijn arbeidsmigranten, net als in andere jaren.

Verderop in de keten hebben ook de bezorgbedrijven hun personeelsbestand tijdelijk vergroot. De Nederlandse pakketmarkt is in handen van vier grote spelers: PostNL, DHL, DPD en GLS. Alleen al DHL bezorgt tijdens deze piekperiode een miljoen pakketjes per dag, een derde meer dan vorig jaar. En dus heeft het bedrijf dit jaar zo'n 3000 extra mensen aangenomen als bezorger of sorteerder.

Concurrent DPD verdubbelde de bezetting in de sorteercentra en bezorging naar 4000. Ook PostNL zet 1000 extra bezorgers in, terwijl dat aantal door aanhoudende coronadrukte al met 500 omhooggegaan was. GLS schroefde het aantal werknemers in sorteercentra op met een derde en het aantal bezorgers met een vijfde.

Misstanden bij onderaannemers

Een deel van de bezorgers werkt rechtstreeks voor een van de vier pakketreuzen. Maar een ander deel werkt voor onderaannemers: de mensen die via via de opdracht krijgen om het eigenlijke bezorgwerk te doen. En daar begint het te wringen.

Na een aanhoudende stroom voorbeelden van bezorgers die dagen van 13 uur maken, te laat uitbetaald krijgen en steeds meer pakketjes in dezelfde tijd moeten rondbrengen, begon de Inspectie SZW anderhalf jaar geleden een onderzoek naar deze onderaannemers. Sindsdien regent het boetes.

In een interview met NRC zei de Inspectie begin deze maand dat negen op de tien onderaannemers de zaken niet op orde hebben. Inmiddels zijn al ruim tachtig bedrijven onderzocht. "We hebben besloten om ook komend jaar met het onderzoek door te gaan", zegt een woordvoerder van de Inspectie nu.

'Incidenten'

DHL werkt met 1500 bezorgers via onderaannemers. De problemen zijn incidenten, zegt een woordvoerder. "Het grootste deel zijn nette, fatsoenlijke ondernemers." Toch ziet ook DHL in dat er iets moet veranderen om de incidenten uit te bannen. Zowel DHL als PostNL geven aan dat ze samen de misstanden bij onderaannemers willen bestrijden.

Ze helemaal niet meer inzetten is geen optie, meldt de woordvoerder. Daarvoor heeft DHL de onderaannemers te hard nodig. "Koopgekte met Black Friday, cadeautjes met de feestdagen, een ziekte waardoor de winkels sluiten. Het zijn allemaal oorzaken van tijdelijke schommelingen in de vraag", zegt de DHL-woordvoerder. "Om die schommelingen op te vangen hebben we een flexibele schil nodig."

DPD zegt zich "absoluut niet te herkennen" in het geschetste beeld door de Inspectie SZW. Het bedrijf zegt überhaupt niet met onderaannemers te werken.

"Als wij extra capaciteit nodig hebben in sorteercentra wordt er gewerkt met uitzendorganisaties. En daar liggen contracten aan ten grondslag. Als het over pakketbezorging gaat, dan werken wij samen met een vast aantal koeriers. Als zij extra capaciteit nodig hebben, zijn zij daarvoor verantwoordelijk om extra mensen te krijgen. Dat gezegd hebbende, werken wij wel alleen samen met koeriers met vaste chauffeurs in dienst die per uur worden betaald, en dus niet per pakket of route."

'Nauwelijks zicht op distributiecentra'

De onderaannemers zijn niet het enige punt van zorg. Ook werknemers in distributiecentra zijn mogelijk slachtoffer van misstanden. "We kregen signalen over te lange dagen, maar ook over gevaarlijke omstandigheden als vallende pakketten of ongevallen met vorkheftrucs", zegt de Inspectie-woordvoerder. Daarom is de Inspectie ook bij de distributiecentra een onderzoek begonnen.

Ook Ingram Micro - de uitbater van het distributiecentrum van Bol.com - kreeg een bezoek van inspecteurs. Het bedrijf is overtuigd van een goed rapport. "Mensen blijven mijn belangrijkste assets", zegt directeur Jaco Knetemann. "Ik kan het me niet veroorloven om slecht om te gaan met mijn mensen."

Vakbond FNV bevestigt dat Ingram Micro de zaken goed op orde heeft. "Maar het is heel goed dat de Inspectie ook bij andere centra gaat kijken", zegt Mari Martens, sectorhoofd Handel bij de vakbond. "Daar hebben we veel minder zicht op. Er werken veel arbeidsmigranten en maar nauwelijks vakbondsleden."

In gesprek met de centrale bank, 'Wat zou u doen als u op de stoel zat van Klaas Knot?'

vr, 27/11/2020 - 15:47

Hij moest twee keer kijken toen hij de uitnodiging binnenkreeg, maar het stond er echt: het verzoek aan studentenvakbond LSVB om op gesprek te komen bij de centrale bank. Dat gebeurt niet vaak, vertelt voorzitter Lyle Muns, hij kan zich zelfs niet herinneren dat het ooit gebeurd is.

Door heel Europa organiseert de Europese Centrale Bank, via de nationale centrale banken zoals De Nederlandsche Bank, gesprekken met burgers en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties zoals Muns. Deze week was dat in Nederland.

"Het doel van de sessie is het meenemen van de opvattingen van onze belangrijkste belanghebbenden: wij maken monetair beleid voor de 330 miljoen inwoners van het eurogebied", legt DNB-president Klaas Knot uit.

17 jaar geleden

Volgend jaar beslist de centrale bank voor het eerst sinds 2003 of en hoe de strategie achter dat beleid moet worden aangepast. En dit keer wil het de zorgen van burgers en de maatschappij daarin graag direct betrekken.

Tot nu toe is de strategie van de ECB gericht op één belangrijk doel: zorgen dat de waarde van de euro stabiel blijft, met een inflatie van op of net onder de 2 procent per jaar. In de praktijk lukt dat echter nauwelijks, ondanks de renteverlagingen en de miljarden die de ECB bijdrukt en in de economie stopt.

Ondertussen zijn er wel zorgen over de bijeffecten van dat beleid. Die zorgen willen de centrale banken aanhoren, maar een gesprek daarover blijft ingewikkeld blijkt tijdens de sessie.

Huizenprijzen, schuldenbergen en het klimaat

'Wat zou u doen als u op de stoel zat van Klaas Knot?' Wil de gespreksleider weten van de genodigden. 'Wat kan de centrale bank allemaal doen?' is de vraag die hij terugkrijgt.

"Hoe meer geld er bijgedrukt blijft worden door de ECB, hoe langer de woningprijzen zullen blijven stijgen", zegt Ton van de Wolfshaar, uitgenodigd om mee te praten als 'gewone burger'. Verschillende maatschappelijke organisaties wijzen eveneens op de stijgende huizenprijzen. Daarop vraagt de centrale bank om een suggestie voor wat ze daar aan kan doen, en dat blijkt niet eenvoudig.

Ook zijn er zorgen over de effecten van het beleid voor toekomstige generaties. "Op dit moment gaan we heel veel schulden aan tegen een lage rente", zegt Muns als hij namens de studenten aan de beurt is. "Wat gaat er gebeuren, als de rentes in de toekomst omhoog gaan?"

Bedrijven die Europa niet helpen om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen, omdat ze veel fossiele brandstoffen verbruiken of voor grootschalige ontbossing zorgen, mogen niet geholpen worden door het opkoopprogramma van de ECB, vindt Anna Schoemakers, mededirecteur van Greenpeace.

De centrale bank onderzoekt op dit moment hoe ze het klimaatveranderingsprobleem kan meewegen in beleid, antwoordt Isabel Schnabel, directielid van de ECB. Wel oppert ze of het niet ook aan overheden is om aan te pakken, bijvoorbeeld via een CO2-belasting.

Draaien aan de knoppen

Knot begrijpt de zorgen, zegt hij na afloop van de sessie. Hij zal ze namens Nederland overbrengen aan de ECB.

Aan het mandaat, zorgen voor stabiele prijzen, zal de ECB volgend jaar niets veranderen. Dat ligt namelijk vast in EU-verdragen. Toch zijn er wel zaken die de centrale bank kan aanpassen, die we volgens Knot ook in Nederland kunnen merken.

"Door de strategie te herzien, kunnen we kijken of we op een andere manier ons doel kunnen bereiken, met minder neveneffecten", zegt de DNB-president. De klassieke knoppen waaraan de centrale bank in Europa kan draaien zijn de rentetarieven, en de hoeveelheid obligaties die opgekocht worden (hoeveel geld er in de economie gepompt wordt).

De ECB zou ook een meer rigoureuze ingreep kunnen doen en het inflatiedoel kunnen aanpassen. Als we niet op of net onder de 2 procent hoeven uit te komen, hoeft de centrale bank minder aan die knoppen te draaien en zijn er in de maatschappij wellicht ook minder klachten over lage rentes en hoge schulden.

Meer tijd nemen

En dan is er nog een subtielere manier waarop de centrale bank het over een andere boeg kan gooien: ze kan de termijn waarop ze haar inflatiedoel wil halen flexibeler maken. Dat is een optie die bijvoorbeeld Schnabel van de ECB eerder dit jaar zelf al geopperd heeft.

Ook dat zou potentieel voor minder bijwerkingen kunnen zorgen. Als er minder haast is om nu de inflatie op te krikken, hoeft er misschien ook minder hard ingegrepen te worden.

Wat de gesprekken uiteindelijk veranderen aan het beleid van de centrale bank zal volgend jaar blijken. De ECB is in elk geval van plan om deze sessies met burgers en maatschappelijke organisaties voortaan vaker te houden.

'NS betaalde man een ton voor regelen 'spookbussen' bij treinuitval'

vr, 27/11/2020 - 10:48

Een man die vervangende bussen regelde als NS-treinen uitvielen heeft jarenlang samen met busbedrijven geld van de NS opgestreken voor bussen die niet werden ingezet. Dat meldt De Telegraaf op basis van FIOD-dossiers.

De man van 69, S., staat binnenkort voor de rechter. Hij had een nulurencontract bij een touringcarbedrijf dat hoofdaannemer was van twaalf andere busbedrijven. Inmiddels is hij ontslagen.

"Wanneer er door NS bijvoorbeeld twintig bussen werden gevraagd en ik er vijftien kon regelen, dan zei ik tegen het busbedrijf dat hij er zeventien moest opschrijven. Twee extra dus", biechtte hij volgens de dossiers eind vorig jaar op tegen de FIOD. De NS telde de bussen niet, maar betaalde de rekeningen wel.

Contanten

S. en het busbedrijf deelden de opbrengst van de 'spookbussen'. De meeste touringcarbedrijven hebben inmiddels een schikking getroffen met het OM of onderhandelen daarover, schrijft de krant.

Ook de zoon van S., die volgens De Telegraaf destijds bij de politie werkte, moet voor de rechter verschijnen. Hij zou een deel van het geld in contanten hebben opgehaald. In totaal zouden S. en zijn zoon in drie jaar tijd een kleine 100.000 euro voor de niet-ingezette bussen hebben ontvangen.

De NS bevestigt dat de strafrechtelijke procedure loopt en wil niet inhoudelijk reageren.

Vervoerders ov moeten bezuinigen, dienstregelingen uitgekleed

vr, 27/11/2020 - 09:32

Trein- en busvervoerders gaan hun dienstregeling komend jaar met 5 tot 10 procent inkrimpen om te voorkomen dat de sector omvalt. Het gaat onder meer om diensten van Arriva, stadsvervoerder GVB in Amsterdam, Qbuzz in de noordelijke provincies en Transdev in Noord-Holland en Zeeland.

De ov-sector leidt grote verliezen als gevolg van de coronacrisis. "We liggen als vervoerders op de IC", zegt Pier Eringa van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion in het AD. In de eerste lockdown verminderde het aantal reizigers met 90 procent. Nu, in de tweede golf, blijft ruim de helft van de reizigers thuis."

Flink investeren

"Het gaat met name om de lijnen waar het aanbod heel groot was geworden. Tussen Groningen en Assen bijvoorbeeld, reden vijftien tot twintig bussen per uur, elke paar minuten dus. Als je er dan vijf schrapt, hebben reizigers daar geen last van", zegt directeur Jan van Selm van Dova, het samenwerkingsverband tussen provincies en vervoerregio's. "De lijnen in de buitengebieden worden ontzien."

Exacte cijfers heeft Dova niet, maar Van Selm maakt een schatting op basis van de gegevens van vijftien organisaties en twaalf provincies. "Dat percentage is een gevoel bij een rotgevoel."

"Gemiddeld 10 procent van de dienstregelinguren wordt afgeschaald. Maar je kunt ook zeggen: ondanks corona blijft 90 procent rijden", zegt Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland namens Dova. "Als er straks een vaccin is, is dat weer anders. Maar nu kunnen we met subsidies van provincies en vervoerregio's het komende half jaar tot 90 procent van de diensten laten rijden."

"Het ov is een vitale sector. Ook als er bijna niemand in het ov zit, moeten de bussen en treinen toch doorrijden", aldus Vermeulen. "Tenzij corona doorzet en er geen extra geld van het Rijk komt, hebben we voor de tweede helft van 2021 een groot probleem. Vooralsnog weten we het vervoer overeind te houden, dat is het knappe. Nu wordt het superspannend of het de hele pandemie door lukt om de sector levensvatbaar te houden."

Consessies lopen af

Omdat vervoerders geen reserves hebben, schrijven ze zich ook niet in op concessies. Meerdere provincies, zoals Overijssel, Gelderland en Zuid-Holland, hebben om die reden hun aanbestedingen stilgelegd. "Veel bedrijven hebben daarvoor nu niet genoeg vlees op de botten", ziet Vermeulen. "De betreffende diensten blijven wel rijden, misschien iets minder. En als een concessie afloopt, dan bedenken we een oplossing, bijvoorbeeld een noodconcessie."

Het kabinet heeft voor de eerste helft van 2021 een compensatie van 750 miljoen euro toegezegd. Eringa zegt in het AD dat dat niet voldoende is, ook omdat vervoerders vanwege klimaatdoelen flink moeten investeren in elektrische en waterstofbussen. "Er komt bovendien een tijd ná covid. Over vijf à tien jaar zijn er veel meer reizigers. Breek het ov daarom niet zodanig af dat je straks weer moet opbouwen."

Het is essentieel dat vervoersbedrijven hun reizigers weer teruglokken naar het openbaar vervoer, zodat het na de pandemie weer wordt zoals het was. zegt Vermeulen, "Het is nu het uur U, we moeten nu de sector niet om laten vallen."

Banken bezorgd over verborgen schulden van ondernemers

vr, 27/11/2020 - 08:31

Banken zijn bezorgd over schulden van ondernemers waar ze slecht zicht op hebben. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken gaan ondernemers veel verschillende betalingsregelingen aan, en kunnen ze straks in de problemen komen als ze dat geld moeten terugbetalen.

"De cijfers lijken nu te weerspiegelen dat veel ondernemers de crisis nog relatief goed weten te doorstaan", zegt NVB-voorzitter Chris Buijink. "Maar banken zijn wel bezorgd over een mogelijk 'verborgen opbouw' van schulden door ondernemers en de gevolgen die dat voor hen heeft."

Die verborgen schulden zitten bij andere partijen dan de banken, met wie bedrijven regelingen treffen. "Ondernemers hebben massaal uitstel van belasting gekregen, maar ook afspraken met verhuurders en leveranciers gemaakt", zegt Buijink. "Ook voucherregelingen met klanten leiden op enig moment tot terugbetalingen."

Volgens Buijink schuiven bedrijven de problemen zo een of twee kwartalen voor zich uit, maar dan komt de pijn alsnog.

Steun loopt op

Uit de nieuwste cijfers van de NVB blijkt dat afgelopen weken opnieuw meer mensen en bedrijven met leningen bij hun bank aangeklopt hebben voor hulp, omdat ze moeite hebben met betalen. Er zijn 3000 bedrijven bijgekomen die uitstel van aflossingen, leningen of aanvullend krediet hebben gekregen. Daarnaast kregen nog eens 1000 particulieren met een hypotheek een betaalpauze.

In totaal zijn er nu 169.000 bedrijven en 37.000 consumenten geholpen met regelingen via de banken. Bij elkaar zijn de uitgestelde aflossingen, leningen en extra kredieten goed voor 30,6 miljard euro. Dat is weer 2,6 miljard euro meer dan vier weken geleden.

Vooralsnog zijn er nog maar weinig klanten die daadwerkelijk hun rekeningen bij de bank niet meer kunnen betalen. Met een grote groep bedrijven en particulieren die door corona tijdelijk financieel krap zitten, hebben banken regelingen getroffen.

Transportbedrijven Simon Loos en Peter Appel gaan fuseren

do, 26/11/2020 - 17:05

De transportbedrijven Simon Loos en Peter Appel Transport gaan in 2021 verder als een bedrijf. Onder de naam Simon Loos willen de topmannen - neven van elkaar - naar eigen zeggen onder meer investeren in kwaliteit en verduurzaming.

Het nieuwe Simon Loos telt meer dan 3000 medewerkers en 1400 voertuigen, verdeeld over zo'n 60 locaties in heel Nederland. De bedrijven zijn ongeveer even groot en richten zich allebei op het transport van voedsel. Beide directeuren blijven leiding geven aan het gefuseerde familiebedrijf.

Door hun gelijke omvang en specialisatie is de fusie volgens de eigenaren "meer dan logisch". Dat er niet voor een nieuwe naam wordt gekozen, heeft ermee te maken dat de topmannen komen uit de transportfamilie Loos.

CPB mede door vaccin optimistischer over herstel van de economie

do, 26/11/2020 - 08:31

De economie krimpt dit jaar iets minder dan op Prinsjesdag verwacht. Daartegenover staat dat de groei volgend jaar iets minder hard zal zijn. Dat blijkt uit de eerste raming van het Centraal Planbureau sinds het uitbreken van de tweede besmettingsgolf.

In de raming gaat het Centraal Planbureau ervan uit dat er midden volgend jaar grootschalig een vaccin beschikbaar is en dat de coronapandemie onder controle komt. Is dat niet het geval en blijven er maatregelen van kracht om de pandemie in te dammen, dan kan de economie ook volgend jaar verder krimpen.

Het Planbureau hield op Prinsjesdag nog rekening met een donker scenario als er een tweede golf zou uitbreken en er nieuwe beperkende maatregelen zouden komen. In dat scenario zou de werkloosheid oplopen naar 10 procent van de beroepsbevolking en de economie ook in 2021 krimpen.

Tweede golf

Ondanks de tweede golf heeft het Centraal Planbureau nu de krimp van de economie dit jaar naar beneden bijgesteld. Die komt uit op ruim 4 procent. Eerder ging het CPB nog uit dat de economie 5 procent zou inzakken. Volgend jaar is er dan herstel, met een groei van 2,8 procent. Dat is minder dan eerder nog gedacht werd, toen raamde het CPB de groei op 3,5 procent.

De werkloosheid loopt volgend jaar nog wel fors op, doordat steunmaatregelen aan bedrijven worden afgebouwd en reorganisaties in gang worden gezet. 6,1 procent van de beroepsbevolking is volgens deze raming volgend jaar werkloos. Dat komt neer op ruim 200.000 werklozen meer dan dit jaar.

Over de overheidsschuld is het het Centraal Planbureau positiever. Het begrotingstekort komt volgend jaar uit op 4,6 procent, tegenover 5,1 procent waar op Prinsjesdag nog van uit werd gegaan. De begrotingsschuld loopt nog op, maar minder dan toen verwacht.

Vierde grote kledingoutlet in Nederland open, onvrede bij kleine ondernemers

do, 26/11/2020 - 06:01

Coronacrisis of niet: ten westen van Amsterdam opent vandaag een nieuwe kledingoutlet. De locatie is een voormalige suikerfabriek in Halfweg en heeft 115 winkels. Het is daarmee de vierde grote kledingoutlet in Nederland.

Voor de crisis was de verwachting dat The Style Outlets, zoals de locatie heet, twee miljoen bezoekers per jaar zou trekken. Denk aan toeristen, die direct vanuit Schiphol door zouden kunnen op koopjesjacht. "Nu wordt dat wat lastiger", verwacht directeur Marcel Herben. "Toch hebben we, ondanks de crisis, 75 procent van de winkels verhuurd."

Het winkelgebied is van de Spaanse projectontwikkelaar Neinver, die door heel Europa dit soort centra exploiteert. Die lopen volgens Herben ook dit jaar goed. "We zien dat outlets aantrekkelijk blijven voor mensen. In Duitsland zaten we na de eerste coronagolf al snel weer op de omzetten van het jaar ervoor."

Zoals bij meer outlets in Nederland zijn winkeliers in de omliggende gemeenten minder blij. Zij vrezen dat ze minder klanten krijgen, omdat die massaal de binnensteden voor de kortingen en koopjes inruilen. "Zo'n winkelcentrum heeft heel wat gevolgen voor de regio, want elke euro kan maar één keer uitgegeven worden", zegt Sonja Olthuis, centrummanager in Hoofddorp. "Dit zal met name door onze kleding- en schoenenwinkels gevoeld worden."

Marjolein van der Goen vreest hetzelfde voor haar kledingwinkels in Haarlem, dat nog dichter bij de outlet ligt dan Hoofddorp. "Terwijl in Haarlem en omliggende steden al best veel leegstand is, komt er weer een winkelgebied bij. Mensen die daar iets kopen, kopen niet bij ons. Daar zijn we niet blij mee."

Van der Goen sloot zich daarom aan bij een advocaat die probeerde de komst van het winkelcentrum in Halfweg tegen te houden. Het heeft, mede door dit soort procedures, dik tien jaar geduurd voordat de outlet echt de deuren kon openen. Eerder waren er ook grote protesten tegen outlets in Zoetermeer en Assen; die kwamen er uiteindelijk niet.

Herben snapt de zorgen van winkeliers in de wijde omtrek, maar denkt dat ze vooral blij moeten zijn met de komst van zijn outlet. "Daardoor krijg je uiteindelijk meer bezoekers: mensen die naar ons komen, kijken daarna wat ze in de omgeving gaan doen. Het is vooral angst voor het onbekende."

Volgens Herben stijgen de omzetten doorgaans in de omgeving van een outletcenter met pakweg 20 procent. "Dus de hele economie vaart er wel bij."

Maar is dat echt zo? Gert-Jan Slob van marktonderzoeker Locatus denkt dat de waarheid ergens in het midden ligt. "Neem Lelystad. Met alle respect, daar gebeurt natuurlijk niet zo veel. Dus als daar een outlet komt, zal dat zeker een positief effect hebben op de economie. Maar in de regio Amsterdam-Haarlem is daar natuurlijk geen sprake van."

Pijn wordt verdeeld

De pijn die het nieuwe outletcenter in Halfweg veroorzaakt bij andere winkeliers, wordt volgens Slob verdeeld over wel dertig à veertig winkelgebieden in de regio. "De winkeliers merken natuurlijk dat er zo'n outlet is gekomen, maar het effect zal niet enorm zijn. We moeten het niet overdrijven. Mensen gaan misschien twee keer per jaar naar de outlet in Halfweg, je gaat niet elk weekend."

Maar, voegt hij eraan toe: "We zitten natuurlijk wel in een moeilijke coronatijd. Als je het als winkelier al zo zwaar hebt, kan dit natuurlijk een laatste zetje geven."

CBS: loonverschil tussen mannen en vrouwen vrijwel onveranderd

do, 26/11/2020 - 00:01

Het verschil in salaris tussen mannen en vrouwen is tussen 2016 en 2018 vrijwel niet veranderd. Dat constateert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in zijn tweejaarlijkse monitor over het onderwerp. Het is het uitgebreidste onderzoek dat het statistiekbureau op dit vlak uitvoert.

Het CBS heeft gekeken naar wat er werd verdiend bij de overheid en in het bedrijfsleven. Bij de overheid verdienden mannen in 2016 5 procent meer dan vrouwen en twee jaar later 4 procent. Bij het bedrijfsleven bleef het verschil 7 procent. Deze cijfers zijn gecorrigeerd voor zaken die loon beïnvloeden naast alleen hun sekse, zoals parttime of fulltime werken en ervaring of functie.

Lange termijn

Over de lange termijn, sinds 2008, ziet het CBS een trendmatige daling in de loonverschillen. "Het verschil neemt ietsje af, maar het gaat heel langzaam", zegt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS. "Als je deze trend zou doortrekken, duurt het nog 25 jaar voordat het verschil weg is."

De belangrijkste conclusie is volgens hem het feit dat mannen sowieso meer verdienen. "Je ziet dat mannen vaker een voltijdbaan hebben dan vrouwen. Daarnaast hebben ze vaker een leidinggevende functie." Daarnaast wijst Van Mulligen erop dat goedbetaalde bannen vaak voltijds zijn. "Als je iets wil veranderen aan de verschillen, moet je gaan kijken naar de keuzes die mannen en vrouwen maken", zegt hij.

Ongecorrigeerd verdienden mannen bij de overheid gemiddeld 28 euro per uur en vrouwen 26 euro. Het verschil in het bedrijfsleven was nog iets groter: mannen verdienden daar gemiddeld 22 euro, tegenover 18 voor vrouwen. Dit is dus hetzelfde als in 2016.

Economische zelfstandigheid

Op de vraag wat beleidsmakers met deze monitor zouden kunnen, ook met het oog op de formatie na de Tweede Kamerverkiezingen in maart volgend jaar, zegt Van Mulligen dat dit beeld al jaren bekend is.

Hij kan zich voorstellen dat er in Den Haag wordt gekeken naar de economische zelfstandigheid van vrouwen. "Bij een echtscheiding is er nog altijd het risico dat een vrouw in armoede terechtkomt. Ik kan me voorstellen dat financiële zelfredzaamheid een onderwerp is om naar te kijken."

Aanpassing overdrachtsbelasting heeft nu al effect, en volgend jaar nog meer

wo, 25/11/2020 - 12:08

Per 1 januari gaat de overdrachtsbelasting bij de verkoop van een huis veranderen. Voor sommigen gaat die omhoog, voor sommigen omlaag en voor anderen blijft die gelijk.

Die maatregel blijkt nu al effecten op de huizenmarkt te hebben. En wat kunnen we na 1 januari verwachten? Voordat we het daarover hebben eerst wat er precies verandert.

De veranderingen

Iedere keer als een woning van eigenaar wisselt, moet er nu nog 2 procent overdrachtsbelasting betaald worden. Voor starters tot 35 jaar wordt dat verlaagd van 2 naar 0 procent. Die maatregel geldt alleen voor huizen tot en met vier ton.

Iedere koper die niet in een huis gaat wonen, moet straks 8 procent betalen. Dat zijn meestal beleggers, die huizen kopen om te verhuren. Maar ook mensen die een tweede woning kopen, bijvoorbeeld een vakantiewoning of een huis voor hun kind.

Voor kopers van 35 en ouder die het huis als hoofdverblijf zullen hebben, blijft de overdrachtsbelasting 2 procent.

Bekijk hier wat dat betekent voor de aankoop van een huis van drie ton:

Dan zijn er nog de kleine lettertjes van de regeling. Het nultarief is bedoeld voor starters. Maar je krijgt deze korting ook als je al een huis hebt en onder de 35 bent. Zolang je deze maar niet eerder hebt gekregen.

En als een koppel van 33 en 36 jaar een huis koopt, dan moet die van 36 wel 2 procent belasting betalen over diens deel van de woning. Die van 33 hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen.

Dan is er nog het maximum van 400.000 euro voor het nultarief. Pas deze maand is dat besloten. Daardoor zouden starters die al bezig waren met een huis gedupeerd kunnen worden. Daarom gaat dit pas vanaf 1 april in. Van januari tot en met maart kunnen starters dus ook een huis boven de vier ton kopen zonder overdrachtsbelasting.

Effect: belegger slaat nu toe

Omdat woningen voor beleggers vanaf volgend jaar een stuk duurder worden, slaan ze nu nog snel hun slag. "We zien echt een najaarsrally nu", zegt Marijn Snijders, directeur van Capital Value, een adviesbureau voor woningbeleggingen.

"Investeerders maken graag nog gebruik van het lage tarief. En grote vastgoedfondsen hebben nog bewust panden in de markt gebracht om voor 1 januari te verkopen. Vorig jaar werd er voor 9,3 miljard aan woningen gekocht door beleggers. Dit jaar gaat dat naar 9,5 of misschien wel 10 miljard."

Meer keus straks voor particulier?

Door de hogere overdrachtsbelasting leveren beleggers vanaf volgend jaar marktaandeel in op de koopmarkt, verwacht Cody Hochstenbach, stadsgeograaf aan de UvA. "In het Verenigd Koninkrijk werd in 2016 een soortgelijke maatregel ingevoerd en daarna is het aantal aankopen door beleggers flink afgenomen. Daar ging het wel gepaard met andere maatregelen en er was het vooruitzicht van de brexit. Maar een hogere overdrachtsbelasting lijkt wel degelijk bij te dragen aan minder beleggersaankopen."

Minder aankopen door beleggers, betekent dus dat er meer woningen zullen zijn voor particulieren. En Hochstenbach noemt de verlaging naar nul speciaal voor koopstarters mooi meegenomen. "Het verbetert hun concurrentiepositie enigszins. Maar je moet geen wonderen verwachten. Het gat tussen wat starters kunnen betalen en wat betaald wordt, is vaak nog wel een stukje groter dan die 2 procent."

Huurmarkt

Voor de vrije-sector-huurmarkt is de maatregel niet goed, denkt Madeline Buijs, vastgoedeconoom bij ABN Amro. Want als in plaats van een belegger een particulier een woning koopt om er in te wonen, dan wordt dat dus een eigen woning en geen huurwoning.

"Een maatregel die koop bevordert, beperkt de huursector", aldus Buijs. "En als een belegger straks toch een woning koopt, dan heb je met de krapte in de huursector de kans dat de belegger de hogere aankoopkosten deels in de huren gaat verrekenen."

Welke belegger?

Eigenlijk zou het kabinet niet alle beleggers als groep moeten ontmoedigen op de woonmarkt, maar alleen de huisjesmelkers, vindt stadsgeograaf Hochstenbach.

Bijvoorbeeld door het reguleren van de huurprijzen, ook in wat nu de vrije sector is. "Voer maatregelen in die de slechte beleggers uitsluit en de goede koestert. Zorg ervoor dat een huisjesmelker bijvoorbeeld nog maar 1000 euro in plaats van 1500 kan vragen voor een appartement. Zo zorg je voor aantrekkelijke huuralternatieven zodat mensen niet hoeven te kopen."

Rekenkamer: ministers hielden zich bij leningen niet altijd aan de regels

wo, 25/11/2020 - 11:21

Het kabinet volgt bij het verstrekken van leningen en garantiestellingen in de coronacrisis niet consequent de regels, concludeert de Algemene Rekenkamer in een nieuw rapport. Het gaat om regels die bedoeld zijn om te voorkomen dat ministers te grote risico's nemen met zulke financiële transacties.

De afgelopen maanden heeft de overheid voor 62,7 miljard aan garanties en leningen verstrekt, met name aan het bedrijfsleven en de zorgsector. Sinds de kredietcrisis in 2008 zijn de regels aangescherpt en mag de overheid niet zomaar grote financiële risico's nemen.

Tijdens de kredietcrisis had de overheid namelijk veel toezeggingen gedaan voor garanties en leningen, waardoor de staat voor miljarden euro's aan risico liep. Daar was toentertijd veel politiek discussie over, die resulteerde in de aangescherpte regels.

De Algemene Rekenkamer concludeert nu dat in een aantal gevallen niet aan deze regels is voldaan. Zo is het parlement vaak niet op tijd geïnformeerd. In 10 van 22 gevallen gebeurde dat pas als er een lening of garantieverstrekking al was afgegeven. Volgens de regels moet het parlement vooraf worden geïnformeerd, omdat beide Kamers moeten instemmen met het plan van de minister.

Franse fiscus stuurt aanslag naar Amerikaanse techbedrijven

wo, 25/11/2020 - 10:46

De Franse autoriteiten hebben een nieuwe stap gezet om Amerikaanse techbedrijven meer belasting te laten betalen. Onder meer Facebook en Amazon hebben een aanslag gekregen over het jaar 2020.

Frankrijk stelt dat de Amerikaanse bedrijven te weinig belasting betalen over geld dat ze in Frankrijk verdienen. Dat doen ze door zich fiscaal te vestigen in landen als Ierland, waar ze maar weinig hoeven af te dragen. Het gaat om miljoenen euro's, meldt de Financial Times.

De Franse stap leidt mogelijk tot Amerikaanse tegenmaatregelen. Waarschijnlijk krijgen Franse producten zoals handtassen en make-up een importtarief van 25 procent. De Amerikaanse consument moet er dan meer voor betalen, waardoor de producten minder aantrekkelijk worden.

Eerder dreigden de Amerikanen Franse kazen en champagne te belasten met een importtarief van 100 procent. De regering-Trump noemde de Franse plannen een voorbeeld van oneerlijke handel, omdat vooral Amerikaanse bedrijven door de maatregel zouden worden getroffen.

Fiscale wapenstilstand

Nu de Fransen hun plan doorzetten, komt er volgens de Financial Times een einde aan de fiscale wapenstilstand met Washington. In januari waren de landen overeengekomen het meningsverschil door gesprekken op te lossen, onder toezicht van de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Maar in juni werd het overleg door de VS opgeschort, zonder zicht op een oplossing.

De Amerikaanse fiscale autoriteiten stelden eerder dat de landen afstevenen op een handelsoorlog als er geen akkoord wordt bereikt. Verwacht wordt dat de kwestie niet wordt opgelost voor Joe Biden op 20 januari het Witte Huis betrekt. Onder Trump zijn de betrekkingen met de landen in Europa verslechterd. Biden wil de banden weer aanhalen.

Frankrijk hoopt nog steeds dat er in overleg met de OESO een doorbraak wordt bereikt. Maar volgens een Franse woordvoerder is langer wachten geen optie. "De techbedrijven zijn de grote winnaar van de coronapandemie. Hun omzetten stijgen en ze betalen te weinig belasting. Dat was al zo voor de pandemie."

'Agrarische topvervuilers houden Nederland op slot'

wo, 25/11/2020 - 08:41

Een zeer groot deel van de stikstofneerslag in natuurgebieden wordt veroorzaakt door een handvol agrarische bedrijven in en rond beschermde natuurgebieden. Een van de uitschieters is een kalkoenboer op de Veluwe. Die veroorzaakt meer stikstofneerslag in de natuur dan Nederlandse automobilisten aan stikstof besparen door niet harder te rijden dan 100 kilometer per uur.

Dat komt naar voren uit berekeningen van het Platform voor Onderzoeksjournalistiek Investico. Het gaat volgens het platform om enkele tientallen veehouderijen die "verantwoordelijk zijn voor honderden keren meer stikstofneerslag" dan woning- en wegenbouwprojecten in dezelfde regio.

Voor het onderzoek zijn de gegevens van 19.000 veehouderijen geanalyseerd.

Topvervuilers

De verschillen tussen de agrariërs zijn groot. Zo veroorzaken de uitschieters onder de veehouders tot wel 61 keer meer stikstofneerslag dan een gemiddelde veehouder.

Alleen als de agrarische topvervuilers worden gesloten kunnen natuurgebieden weer gezond worden, zeggen deskundigen tegen Investico. Maar het probleem is dat deze bedrijven zich vrijwillig moeten melden voor een uitkoopregeling.

Investico heeft een aantal van deze boeren gevraagd of ze willen deelnemen aan een vrijwillige opkoopregeling, maar die zijn dat niet van plan. Sommige boeren weten niet eens dat ze piekbelaster zijn. Provincies schrikken er voor terug om boeren te benaderen, omdat dat "een gevoel van onvrijwilligheid" kan veroorzaken. Ook het kabinet voelt niets voor een verplichting.

Woningbouw hervatten

Als de meest vervuilende bedrijven verdwijnen, kunnen duizenden woningen in aanbouw worden voltooid.

De commissie Remkes adviseerde vorig jaar om de agrarische piekbelasters te sluiten. Remkes noemde dat een van de eerste oplossingen van het stikstofprobleem.

Waarschuwing voor valse webshops: 'Oplichters hebben nepsites al klaarstaan'

wo, 25/11/2020 - 06:57

Oplichters hebben valse webwinkels klaargezet voor de sinterklaasinkopen en koopjesdag Black Friday, aanstaande vrijdag. Dat vermoedt de politie. Het aantal aangiften van online fraude blijft maar stijgen.

Sinds de uitbraak van het coronavirus in maart zijn er extra veel mensen die hun aankopen online doen. Dat merkt ook de politie: het aantal aangiften tegen malafide webwinkels is al bijna verdubbeld van 7400 vorig jaar naar ruim 13.000 tot nu toe dit jaar.

Vooral tijdens de gedeeltelijke lockdown dit voorjaar was er een hausse aan oplichtingszaken. Zo waren er sites die zich voordeden als verkopers van sportartikelen en elektronica, maar nooit iets leverden.

"We zijn bang dat nu hetzelfde gaat gebeuren met bijvoorbeeld de Playstation 5", zegt Gijs van der Linden, teamleider bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. De spelcomputer is populair, maar amper leverbaar. De politie heeft de eerste meldingen en aangiften tegen webwinkels al binnen.

"Er is bijvoorbeeld een site waar voor twee ton aan Playstation 5-bestellingen is gedaan. In theorie kan er nog geleverd worden, maar we zijn bang dat het helemaal nooit gaat gebeuren", zegt Van der Linden.

Hoe herken je nou zo'n nepwebwinkel? Swipe hieronder door een aantal kenmerken:

De politie vermoedt dat de afgelopen weken al nepwinkels zijn klaargezet om in aanloop naar de feestdagen zoveel mogelijk slachtoffers te maken. "Je ziet ze ook vaak op donderdagavond of op vrijdag verschijnen, omdat de meeste mensen in het weekeinde het internet afspeuren."

Op Black Friday zou dat nog eens een extra vaart kunnen krijgen, denkt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de belangenbehartiger van webwinkels. "Consumenten zoeken die dag doelgericht naar de allerlaagste prijs. Dat is precies waar oplichters op inspelen."

Ton schade

Betersport.nl is een van de bedrijven die de aankomende dagen extra alert zijn. De webwinkel kreeg eerder te maken met oplichters die het merk misbruikten. Toen de thuissportartikelen in coronatijd gretig aftrek vonden, sloegen criminelen toe met een nagenoeg identieke site met een nét afwijkend adres.

Via advertenties op Google kwamen hun producten hoger in de zoekresultaten dan die van Betersport zelf. "Mensen die daar iets kochten en niets kregen, meldden zich bij ons", vertelt directeur Joep van de Ven.

Met hulp van Google kon uiteindelijk het verkeer naar de nepsite worden platgelegd, maar het duurde twee weken voor deze volledig offline was. "Het was heel internationaal opgezet, met hosting in Rusland en een betalingspartner in Canada." Hij schat de schade op ongeveer een ton, onder meer door misgelopen omzet. "Maar voor consumenten is het nog vervelender natuurlijk."

Een maand geleden werden er ineens weer vier kopiesites gelanceerd. "Toen konden we gelukkig iets doeltreffender werken en heeft het drie dagen geduurd." De komende tijd checkt Van de Ven de prijzen van producten extra goed. "Als iemand onder onze prijs duikt, checken we of dat een nepsite is of een concurrent. Preventief bestrijden is lastig, dus zitten we er zelf bovenop."

Te veel fraude

In augustus klaagden thuiswinkelorganisaties nog over het gebrek aan optreden van de politie tegen cybercriminaliteit. Zij pleitten voor een 'digitale mobiele eenheid'. Maar volgens politieman Van der Linden liggen er zo veel aangiften, dat niet alles onderzocht kan worden.

"We moeten wedijveren met alles wat er gebeurt. Er is veel aankoopfraude, maar ook nog WhatsAppfraude, ceo-fraude, phishing en andere cybercriminaliteit. We moeten onze capaciteit verdelen."

De politie richt zich daarom op de grootste zaken. Op dit moment doet de recherche onderzoek naar een groep die 1500 slachtoffers zou hebben gemaakt. De verdachten haalden vermoedelijk meer dan een half miljoen binnen. Volgens de politie had de groep mensen in dienst die websites bouwden of 'geldezels' ronselden om aan tijdelijke bankrekeningen te komen.

Banken

Verder probeert de politie vooral om het internetcriminelen zo moeilijk mogelijk te maken door samen te werken met betaaldiensten en banken. Die mogen nu na drie meldingen over een verdachte site al de bijbehorende rekening blokkeren.

Maar uiteindelijk is het vooral de consument die moet blijven opletten, zegt Van der Linden. "We kunnen nog zo veel maatregelen nemen, zolang mensen denken dat ze voor een schijntje een nieuwe iPhone 11 kunnen kopen, roeien we de fraude niet uit."

Nieuw beursrecord VS: Dow Jones boven de 30.000

di, 24/11/2020 - 18:54

De Dow Jones Index is voor het eerst ooit boven de 30.000 punten uitgekomen, ondanks dat Amerika nog midden in de coronacrisis zit. Op 23 maart, aan het begin van de coronacrisis, bereikte de index nog een dieptepunt van minder dan 19.000 punten. Dat was toen het laagste niveau sinds 2016.

Maar gedurende de zomer stegen de koersen weer gestaag. En de laatste tijd zijn beleggers extra positief gestemd, door het vooruitzicht van vaccins. De afgelopen weken claimden verschillende fabrikanten dat hun vaccins, die de komende maanden op de markt moeten komen, effectief zijn. Beleggers verwachten dat met de komst van vaccins economieën wereldwijd weer 'open' kunnen.

Amerikaanse beleggers zijn volgens analisten ook opgelucht dat de machtsoverdracht aan de verkozen president Biden officieel is begonnen. Gisteren werd dat proces door een Amerikaanse overheidsdienst in gang gezet, ook al heeft president Trump de overwinning van Biden nog niet erkend.

Beleggers zijn ook tevreden met de aankondiging dat Janet Yellen de nieuwe minister van Financiën wordt. In het verleden was zij de voorzitter van de Fed, de Amerikaanse centrale bank.

DNB: banken moeten klant voor klant corona-risico’s in kaart brengen

di, 24/11/2020 - 13:07

Toezichthouder De Nederlandsche Bank wil dat de banken klant voor klant gaan uitzoeken hoe groot het risico is dat ze vanwege de coronacrisis in betalingsproblemen komen. Op dit moment hebben banken voor 1900 miljard euro aan leningen uitstaan. Maar door alle steunmaatregelen van de overheid is het volgens DNB lastig om te zien hoeveel daarvan als verloren moet worden beschouwd.

"So far, so good", zegt directeur Bankentoezicht Frank Elderson. "De banken hadden vet op de botten. Maar het is belangrijk dat ze hun klanten nu actief benaderen om te zien of die hun leningen kunnen terugbetalen. Het is onvermijdelijk dat niet iedereen dat kan."

Het overgrote deel van alle uitstaande bankenleningen, 96 procent, loopt geen gevaar. Bij twee procent zijn al wel betalingsproblemen, en nog eens twee procent zit in de gevarenzone. Dat gaat in totaal om een bedrag van 76 miljard euro. Dat betekent niet dat al dat geld verloren dreigt te gaan, benadrukt DNB. Het zijn leningen met onderpand en er zijn betalingsregelingen te treffen met de klanten. Maar het is belangrijk dat banken zo snel mogelijk zicht krijgen op de risico's die ze lopen.

De banken hebben veel klanten vanwege corona uitstel van betaling gegeven. Dat gaat om een bedrag van 3 miljard euro. Een deel van dat geld zal wel als verloren moeten worden beschouwd. Volgens de Europese Centrale Bank kan het wel tot 2022 duren voordat de gevolgen van de coronacrisis bij de banken volledig zichtbaar zijn.

"Het is moeilijk om onder huidige omstandigheden alles te zien omdat dingen er mooier uit kunnen zien dan ze zijn", zegt Elderson. "Vandaar dat we banken aanmoedigen om ernaar te kijken."

Door corona is de kans groter geworden dat de rente langdurig laag blijft, constateert DNB. Het maakt het nog lastiger voor de banken om winst te blijven maken. 'Dat is een uitdaging voor de banken.'

De Tweede Kamer heeft geprobeerd om de banken te verbieden om negatieve rente te rekenen op spaartegoeden van burgers. Dat lukte niet. Op zijn laatste persconferentie voordat hij naar de ECB gaat, zei Elderson dat de toezichthouder geen invloed moet hebben op hoe de banken met de negatieve rente omgaan.

"De drempels om negatieve rente te vragen zijn lager komen te liggen. Dat is aan de banken zelf om dat te besluiten."

Vestia wil jaren na derivatendrama opnieuw hulp van andere corporaties

di, 24/11/2020 - 11:33

Bijna tien jaar nadat woningcorporatie Vestia ternauwernood overeind gehouden werd met hulp van andere corporaties, is er opnieuw voor vele miljoenen aan hulp nodig. Woningcorporaties praten over een plan om Vestia met miljoenen te helpen, bevestigt de corporatie na berichtgeving in het FD.

Vestia is een van de grootste corporaties van Nederland en verhuurt tienduizenden woningen in de regio Den Haag en Rotterdam. Tot 2028 komt de corporatie 180 miljoen euro tekort en daardoor is er minder geld om te investeren in woningen. De corporatie kampt nog altijd met de gevolgen van de rentederivaten waardoor het in 2012 op de rand van de afgrond stond.

Vestia had het risico van een stijgende rente op leningen afgedekt met rentederivaten. De rente bleek juist te dalen, waardoor die producten niks meer waard waren en de banken meer onderpand eisten. De banken moesten voor 2 miljard euro worden afgekocht. Andere corporaties betaalden daar 700 miljoen aan mee. De rentederivaten zijn omgezet in langlopende leningen waar Vestia nog jarenlang een relatief hoge rente over moet betalen.

Een commissie werkt voor branchevereniging Aedes het plan uit voor een structurele oplossing voor Vestia. Een van de opties is het verdelen van de miljardenleningen onder andere corporaties. Die kunnen op vrijwillige basis meedoen met het plan. Zij zijn er zelf bij gebaat dat Vestia overeind blijft, omdat een faillissement van Vestia ook voor corporaties financiële gevolgen heeft.

Pagina's